Grandson and grandpa holding hands

Prowadzenie dziennika zdrowej skóry

Prowadzenie dziennika zdrowej skóry

Jeżeli cierpisz na egzemę lub inne schorzenia dermatologiczne, takie jak nadwrażliwość skóry, trądzik lub podrażnienia, może zdajesz sobie sprawę z tego, jakie czynniki mogą spowodować zaostrzenie – np. zbyt dużo słońca, drażniące mydła, różne produkty spożywcze lub nawet stresujący dzień. Naukowcy twierdzą, że szczególnie w przypadku egzemy szereg czynników pozagenetycznych, w tym czynniki środowiskowe, substancje drażniące i alergeny, może przyczynić się do zaostrzenia [J].

Ponieważ tak wiele aspektów naszego codziennego życia może pogorszyć stan chorej skóry, prowadzenie dziennika zdrowej skóry może pomóc Ci śledzić czynniki, które wpływają na Ciebie i Twoją skórę. Dziennik zdrowiej skóry może również przypominać Ci o zdrowych, pomocnych nawykach.

Pamiętaj, dziennik zdrowej skóry nie zastąpi diagnozy lekarskiej. Porozmawiaj z lekarzem, jeżeli stan Twojej skóry martwi Cię lub wpływa na Twoje codzienne funkcjonowanie. Skonsultuj się z lekarzem, zanim zmienisz w znaczący sposób swoje codzienne nawyki (np. wykluczysz pewne pokarmy z diety).

Twój osobisty dziennik zdrowej skóry

Tak jak w przypadku wszelkich dzienników, aby zmotywować się do codziennego notowania, musisz znaleźć najlepszy dla siebie sposób zapisywania informacji. Może to oznaczać robienie notatek przed snem lub prowadzenie zapisków w ciągu dnia, może to też oznaczać wybór między papierowym dziennikiem a notatkami w telefonie. Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się prowadzić dziennik i w jaki sposób będziesz to robić, powinieneś odnotowywać zarówno stan swojej skóry, jak i to, co działo się w trakcie dnia, a co Twoim zdaniem mogło wpłynąć na stan skóry.

Czynniki, które mogą wpłynąć na stan skóry

Poniżej znajduje się lista konkretnych czynników, które warto odnotować w Twoim dzienniku. Jeśli chcesz, możesz uwzględnić też inne.

Substancje drażniące

Substancje drażniące mogą być głównym czynnikiem wywołującym egzemę i podrażnienia skóry. Notuj, jakie kosmetyki nakładasz na skórę oraz co wchodzi z nią w bezpośredni kontakt. Oto przykłady czynników mogących wywołać podrażnienia:

  • Kosmetyki do makijażu i pędzle do ich nakładania, inne produkty pielęgnacyjne do skóry, takie jak kosmetyki myjące i nawilżające, które mogą zawierać składniki drażniące.
    • Pamiętaj o tym, by regularnie myć pędzle do makijażu oraz stosuj się do zaleceń dotyczących tego, kiedy wymieniać kosmetyki do makijażu
  • Kosmetyki do skóry, takie jak kremy do rąk i balsamy do ciała.
  • Kosmetyki do pielęgnacji włosów, które mogą podrażniać skórę twarzy
  • Perfumy
  • Mydła lub żele do mycia ciała, szczególnie zapachowe
  • Proszki i płyny do prania oraz środki czystości
  • Ubrania – zwracaj uwagę na różne typy tkanin
  • Warto też notować, jakich produktów używasz do skóry, by złagodzić podrażnienia i zaostrzenia, w tym kiedy i jak często ich używasz

Żywność

Różne artykuły spożywcze mogą spowodować zaostrzenia egzemy lub inne objawy zarówno u dzieci, jak i u dorosłych. [K] Notuj to, co jesz, a także wystąpienie niepożądanej reakcji – żywność może wpływać na samopoczucie osób cierpiących na egzemę nawet kilka godzin lub dni po spożyciu [K1].

Prawidłowe, zdrowe odżywianie jest ogólnie ważne dla zdrowia i dobrego samopoczucia. Możesz poprosić lekarza lub dietetyka o indywidualne zalecenia.

Zanim zdecydujesz się zrezygnować z pewnych artykułów spożywczych, porozmawiaj z lekarzem lub alergologiem, który postawi odpowiednią diagnozę i zaleci dalsze kroki. Należy pamiętać, że żywność nie wpływa na każdą osobą chorą na egzemę lub inne schorzenia skóry, a zmiana nawyków żywieniowych niepoparta odpowiednim rozpoznaniem może prowadzić do poważniejszych problemów [K2]. Czy wiesz, że cukier nie zaostrza egzemy? [M]

Nawyki związane z higieną osobistą

Nawyki związane z higieną osobistą – to, jak troszczysz się o skórę – mogą powodować różnorakie podrażnienia. Warto wiedzieć, czy zmiany w higienie osobistej wpłynęły w jakiś sposób na Twoją skórę, zaś dziennik zdrowej skóry może również pomóc Ci pamiętać o dobrych nawykach. Zwróć uwagę między innymi na to:

  • jak często bierzesz prysznic lub kąpiel, jak często myjesz twarz i czy to wpływa na podrażnienia?
  • czy różne mydła i emolienty dobrze lub źle działają na Twoją skórę?
  • jak często dotykasz podrażnionych miejsc na ciele lub skórze twarzy, lub je drapiesz? Jeśli starasz się tego nie robić, czy to pomaga?

Pamiętaj, że prowadzenie dziennika zdrowej skóry nie zastąpi diagnozy lekarskiej, jednak może pomóc Ci nauczyć się dbać o skórę i łagodzić schorzenia dermatologiczne.

BIBLIOGRAFIA

[J] Williams, Hywel C. Atopic dermatitis: the epidemiology, causes and prevention of atopic eczema. Cambridge University Press, 2000. Page 25

[K-K2] Werfel, T., et al. "Eczematous reactions to food in atopic eczema: position paper of the EAACI and GA2LEN." Allergy 62.7 (2007): 723-728.

[L] http://www.who.int/dietphysicalactivity/fruit/en/index2.html

[M] Ehlers I, Worm M, Sterry W, Zuberbier T. Sugar is not an aggravating factor in atopic dermatitis. Acta Dermatol Venereol 2001;81:282–284.

L.PL.MKT.07.2017.5325